گروه استان‌ها- نگار صادقی: با وجود مخالفت سازمان محیط زیست در خصوص احداث پالایشگاه نفت در میانکاله بهشهر و حسین‌آباد جویبار، پرونده احداث پالایشگاه هنوز در مازندران بسته نشده چرا که براساس مصوبه دولت باید در این استان یک پالایشگاه احداث شود

از طرفی نمایندگان این حوزه انتخابیه نیز به‌دلیل اشتغالزایی حاصل از ایجاد این پالایشگاه اصرار فراوانی برای عملیاتی شدن این مصوبه دولت داشتند.

احداث پالایشگاه در استان مازندران به مصوبه دور اول سفر دولت به استان مازندران باز می‌گردد؛ هنگامی که اخبار مربوط به احتمال تاسیس پالایشگاه در حسین‌آباد جویبار و میانکاله بهشهر منتشر شد، فعالان محیط زیست بلافاصله به مخالفت با اجرای این طرح پرداختند چراکه احداث پالایشگاه در بهشهر، تالاب بین‌المللی میانکاله بهشهر را تهدید می‌کرد.

در حالی که هر روز به تعداد مخالفان اجرای این طرح اضافه می‌شد، سازمان محیط زیست اعلام کرد که به دلیل حساس بودن اکوسیستم این مناطق گزارش‌های ارائه شده در ارزیابی اولیه را رد کرده است.

انوشیروان نجفی، معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در این ارتباط می‌گوید: در مصوبه اول دولت به‌صورت عام گفته شده بود که پالایشگاه باید در استان مازندران احداث شود؛ اما در دور دوم سفر استانی دولت به مازندران تاکید شد که در مکان یابی دقت لازم را به عمل آوریم تا آسیبی به اکوسیستم منطقه وارد نشود.

به این ترتیب مطالعات جدید برای مکان یابی اجرای این طرح از سوی سازمان محیط زیست آغاز شد، کارشناسان در بررسی‌های اولیه در مورد 3 مکان پشت کوه (پشرت)، اجیردشت و کویچاله کیاسر به توافق رسیدند.

حسن اصلی‌یان، معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در این ارتباط می‌گوید: در ارزیابی‌های بعدی مشخص شد که منطقه کویچال که در جنوب شرق مازندران قرار داشته و طبیعتش نیز کویری است، فاصله مناسبی با کیاسردارد و جهت باد نیز به سمت شهر نیست، بنابراین با کلیات اولیه طرح مبنی بر احداث پالایشگاه در این منطقه موافقت کردیم.

معاون محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که پوشش گیاهی کیاسر به‌دلیل نزدیکی به سمنان با جنگل فاصله زیادی دارد تاکید می‌کند؛ با اطمینان نسبت به عدم آسیب اکوسیستم استان مازندران با احداث پالایشگاه در کیاسر موافقت شد و کلیات طرح را پذیرفتیم.

3 ماه پیش مجری احداث پالایشگاه، طرح اولیه خود را برای تایید به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه کرد که به دلیل ایراد به بخش محیط انسانی تایید نشد.

اصلی‌یان در این ارتباط می‌گوید: از نظر ما مطالعات فنی در مورد مدیریت پالایش در ساخت‌و‌ساز و مدیریت پالایش در بهره‌برداری ایراد داشت بنابراین از کارفرما خواستیم تا راه دسترسی به پالایشگاه را کامل تر توضیح دهد.

رسول‌علی اشرف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خردادماه جاری در حالی ساخت پالایشگاه در منطقه کیاسر را نهایی اعلام کرد که اصلی‌یان تاکید می‌کند هنوز مجوز احداث پالایشگاه در کیاسر از سوی این سازمان صادر نشده است.

وی می‌گوید: چنانچه مجری، مستندات خود را تکمیل کند دوباره کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست به بررسی پیشنهاد آنها می‌پردازند و سپس نظر نهایی خود را اعلام خواهند کرد.

3 ماه از زمانی که گزارش اولیه مجری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست رد شده است می‌گذرد و هنوز گزارش جدیدی به سازمان ارائه نشده است.معاون محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که عموما برای تایید طرح‌ها هیچ فرجه زمانی را تعیین نمی‌کنیم تصریح می‌کند؛

از آنجا که کارفرما و مجری به دنبال اجرای طرح هستند بنابراین آنها باید هرچه سریع‌تر مستندات خود را به ما ارائه کنند در غیر این صورت تحت هیچ شرایطی مجوز احداث را صادر نخواهیم کرد.

با وجود این که هنوز ساخت پالایشگاه در کیاسر آغاز نشده است اما سازمان حفاظت محیط زیست تاکید می‌کند که از نظر مکانی با در نظر گرفتن تمام پارامترهای اثرگذار بر محیط زیست و گرفتن تعهد محضری از کارفرما مبنی بر استفاده از تکنولوژی روز در احداث پالایشگاه، بر نحوه اجرای طرح نظارت دقیق خواهد کرد.

کد خبر 85350

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز